Antropofagi

onsdag 6 maj 2015

Remittances

Ack klagolåten. Den sjunger om rumänska tiggare likväl som om hur svenska biståndsmedel kvittas mot resurser som läggs på flyktingmottagande. Låtom oss berika diskussionen med lite pur intellektuell spatsergång.

I den sk. litteraturen återfinns begreppet remittance, som konnoterar det flöde av pengar som håller exempelvis Filippinerna flytande. Saxat från Wiki:

"Remittances are playing an increasingly large role in the economies of many countries. They contribute to economic growth and to the livelihoods of less prosperous people (though generally not the poorest of the poor). According to World Bank estimates, remittances totalled US$316 billion went to developing countries that involved 192 million migrant workers. For some individual recipient countries, remittances can be as high as a third of their GDP."

Sanningen, menar många, är att remittances är betydligt mer effektivt än bistånd. (Bistånd kan vara ganska dåligt. Källa: Mig själv, mig själv och mig själv.) Pengarna går till exakt det mottagaren vill använda dem till – biståndsnomenklatur och mellanhänder är eliminerade – behovsanalysen sker organiskt och automatiskt. Dessutom är det ingen fråga om att passivisera individer eller lamslå marknader.

Kontentan: Stäng ner SIDA. Öppna upp gränserna. Fri rörlighet för människor är nyckeln till att utrota fattigdom.

Att böla över tiggare är moderaters och andra rasisters paradgren sedan länge. (Källa återigen mig själv, mig själv, mig själv och mig själv.) I själva verket borde biståndsgivare i Sverige gå man ur huse för att finansiera och organisera tiggar-resor från Rumänien till Sverige. Inget bättre sätt att hjälpa rumänska romer står sannolikt att finna.

Rumänska tiggare: Entreprenörer, fattigdomsbekämpare, globala resenärer och folkhjältar. Genom heroiska uppoffringar allokerar de resurser till mer behövande, och ökar således den totala nyttan i världsalltet. Samtidigt uppmärksammar de den situation som så länge gått så många så spårlöst förbi. Rumänska tiggare: PR-konsulter.

Det var dagens supersmarta tankegång. Ha en fin eftermiddag!

Vänliga hälsningar, Antropofagi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar