Antropofagi

onsdag 11 januari 2017

Prediktioner för 2017, del 2: Makroekonomi

(Se även del 1.)

Antropofagis världsbild just nu:

Oändlig utveckling är möjligt. Då krävs en gynnsam loop av ökande jämlikhet, ökande produktivitet, och ökande teknikutveckling. Dessa parametrar samspelar på ett sådant sätt att de ger fart åt varandra. Ökande produktivitet leder till ökande jämlikhet, eftersom eliterna inte hinner roffa hela ökningen; ökande jämlikhet till växande ekonomi pga. större efterfrågan när mer av resurserna hamnar hos personer som tenderar att lägga större del av disponibel inkomst på konsumtion; teknikutvecklingen då den drivs av konsumtion och efterfrågan (samt av antal resurser som läggs på forskning, vilket i en mindre privatiserad värld lättare kan styras demokratiskt).

Minskar man däremot på någon parameter, vilket t.ex. kan göras genom politisk klåfingrighet, så riskerar man att starta en negativ feedbackloop som leder till ojämlikhet, teknologisk stagnation, samt avtagande produktivitetsökning. Detta leder till en malthusiansk fälla som leder till våld och konflikt.

Min utopi är att folk börjar rösta vänster, att en inkomst och kapitalfördelning samt avprivatisering påbörjas, liksom en massiv reglering av finansmarknad och varuproduktion utifrån ekologiska hänsynstagande (dock ej av korkad vi-ska-leva-som-jägar-samlare-art). En offensiv stimulans- + fördelningspolitik ger fart åt ekonomin, demokratin och allt det götta. Högerpopulismen marginaliseras när alla har det bra, och konflikter minskar när malthusiansk fälla lokalt och globalt undviks. Istället för Hitler: Grön revolution! Typ. Y'all know it.

Min prediktion dock:

Det kommer gå åt helt fel håll. Vi kommer se ökande ojämlikhet i spåren av nyliberal politik, vilket i sin tur kommer gynna högerpopulismen. Högerpopulismen i sig kommer leda till ytterligare backlash rent fördelningsmässigt. Post-truth-paradigmet kommer mörda vetenskapen, eller i alla fall göra den till slav under auktoritära barn som Trump. Ekologiska katastrofer kommer öka migrationsströmmar i och med att konfliktnivåerna i världen stiger, vilket också kommer att ge retoriskt bränsle åt högerpopulisterna. Snart är alla antidemokratiska, isolationistiska, och antivetenskapliga. Det socialliberala mainstreamspårets sista dödsryckningar. En ondskefull rundgång av dåliga argument och kontraproduktiva policies.

Indikatorer för uppföljning: i) ojämlikheten i Sverige och världen; ii) högerpopulistiska fram- eller motgångar i Sverige och världen; iii) det faktiska gehöret från politiken för ekonomisk politik av typen Krugman eller P&P-Scocco.

Viktigt att erinra sig att ett år är en mycket liten tidsenhet i det här sammanhanget. Det kommer vara svårt att utvärdera den här prediktionen på ett klockrent, glasklart vis. Det jag hoppas kunna lära mig är framförallt om sambanden som jag postulerar faktiskt tycks robusta. Kanske ökar jämlikheten samtidigt som högerpopulismen? Kanske driver Trump på skitbra handelsavtal och miljömässiga regleringar? Kanske lyckas världens ledare komma tillsammans och lösa problem? Kanske uppfinner vi robotslavar så att alla världens människor kan leva som kejserliga?

Med tanke på att jag inte anser att 2016 års prediktioner var välformulerade, kan en ju fråga sig hur jag har mage att formulera mig som ovan. Jamen, svarar Antropofagi, något måste jag väl försöka lära mig om denna aspekt av min egen grundläggande världsbild?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar