Antropofagi

fredag 5 december 2014

Inskränktheten

Antropofagi har ofta diskuterat SD och dess väljare. Hittills anförda och enligt mig själv ganska väl underbyggda åsikter är att SD är ett rasistiskt parti, samt att rasism och idioti är ömsesidigt förstärkande. Jag anser mig ha på fötterna när jag säger att SD är starkast i kommuner med hög arbetslöshet, låg utbildningsnivå, och låg medelinkomst. Jag har i linje med allt detta försökt argumentera för att det som gör en kommun både SD-prone som usel är den variabel jag kallar inskränkthet, jämförbart med Deutschs parochial. Att ekonomisk marginalisering inte förklarar SD-röstande visas även av att var tionde M-väljare bytte till SD i valet som var.

I denna min argumentation lämnade jag däremot själva forsknings-insatsen till andra att utföra. Och, som på beställning, har Linköpings Universitet nu levererat. Behold: Det som utmärker SD-väljare är främlingsfientlighet/inskränkthet. Att SD är starka i marginaliserade orter skulle därmed kunna bero på att marginaliserade orter är marginaliserade eftersom de är inskränkta. Att det finns inskränkta individer även annorstädes motsäger ej detta – det är andelen som räknas. Hur stor eller liten den geografiska enheten måste vara vet jag inte, men jag skulle kunna tänka mig en upplyst enklav i en inskränkt storstad. Nästa beställning går ut till samhällsgeograferna, hooka oss med litta kartor över inskränktheten, SD-väljandet och den ekonomiska marginaliseringen i landet.

En intressant detalj med SD-väljar-forskningen är KDs positionering:

Källa: Hedström & Müller i DN.

Hade det inte varit för SDs extrema position hade KD varit avikaren i diagrammet ang. att ha muslim som familjemedlem. Antropofagi gnuggar nöjt sin kalas-kula – har ju länge tjatat om KDs myckna rasism-tendenser. Även FP ligger illa till i attitydundersökningen, särskilt avseende att ha muslim som granne. Att de en gång socialliberala och Bengt Westerberg-ledda Ny Demokrati-hatarna sedan länge gått den populist-smygrasistiska vägen är ju välkänt, och nu bekräftat i ett litet behändigt diagram.

Vad betyder det då att SD-väljare inte mer än andra är missnöjda med det politiska etablissemanget? Rimligen att de flesta är missnöjda med det politiska etablissemanget, men att detta inte per automatik gör en till rasist. Politikernas korrupta vägar är väl kartlagda. Men varför skylla det på romerna liksom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar