Antropofagi

torsdag 5 mars 2015

Silverskeds-aset

Det här var kanske inte så oväntat, inte minst i ljuset av det här/det här och/eller det här/det här. Enligt SVT Nyheter är det helt riskfritt att begå hatbrott, trots att det är olagligt.

Det slår Antropofagi att utopier faktiskt finns. SVT Nyheter skriver om att människor blir spottade på, får bajs i brevlådan, och mobbas pga. sin bakgrund eller hudfärg. Tänk att leva så, varje dag. Jag menar, jag ser rött och får blood lust bara en gammal tant ber mig att inte cykla på trottoaren. Och då har hon ju ändå rätt i sak.

Jag lever i vad som är många människors utopi, nämligen i en värd där jag sällan – på gränsen till aldrig – upplever otillbörlig fientlighet eller omotiverade påhopp.

Kanske det här är ett fall av att strö salt i sår, eller i alla fall fall av att begå misstaget att förväxla rättigheter med privilegier. Men jag är jävligt glad att jag inte är på den förlorande änden av den strukturella rasismen.

Med vänliga hälsningar, Ett as med silversked

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar