Antropofagi

onsdag 26 februari 2014

Min neofeodalism

Innan jag googlade ordet ”neofeodalism” trodde jag att det var jag själv som hade kommit på det. Min tänkta definition av ordet skiljer sig också från den gängse. Faktum är att jag har använt ordet i en helt annan bemärkelse.

Björn af Kleens Jorden de ärvde är en väsentlig pusselbit i min version av begreppet ”neofeodalism”. I boken visar af Kleen hur den svenska adeln fortfarande frodas, även om de lurat i Socialdemokraterna att slotten går så dåligt att man måste ha både kulturminnesvårdsstöd och fideikommiss-lagstiftning. För att driva sin sak har man skapat lobbying-organisationen Jordägarförbundet. Organisationen låtsas representera den enkle bonden som mjölkar sig ko för hand i motljus för att kunna betala amorteringarna på sin bättre begagnade tröska. I själva verket är intressenterna de adelssläkter som utgör drygt två promille av Sveriges befolkning, men äger nästan all mark.

Adelsfamiljerna är alltså Sveriges major jordägare. Därmed är de också Sveriges major mottagare av EU-bidrag, inom den korrupta och vidriga protektionism/subventions-politik som Fort Europa stoltserar med (som jag för övrigt nämnt här och här). EU:s jordbrukspolitik omfattar hälften av den totala budgeten, vilket motsvarar ca 700 miljarder kronor. Dessa enorma subventioner går mer eller mindre rakt ner i de största jordägarnas redan buktande fickor.

Var kommer pengar ifrån? Jo, det är ju basic information serru:

EU:s budget finansieras bland annat genom att varje medlemsland bidrar med en andel av sin bruttonationalinkomst […] EU får in pengar på flera sätt: genom bidrag från medlemsländerna, genom tullar på varor från länder utanför EU och genom en procentdel av den moms som tas ut i medlemsländerna.

Ja, det är alltså via skatt. Som tas ut från folket. Som en slags tionde liksom, fast lite mer komplext.

Vad trodde jag, innan min googling av ordet, att "neofeodalism" betydde? Jo, en situation där adeln äger all mark, och alla invånare betalar skatt till dessa fet-rika magnaters kistor. Fast i nutid. "Neofeodalism" var liksom det perfekta ordet för att beskriva en sådan situation. Synd att det var upptaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar