Antropofagi

onsdag 22 mars 2017

Life expectancy i Japan 1945

 
Efter att ha diskuterat lite med folk i min omgivning verkar det råda konsensus om att u-ländernas hackigare kurvor beror på färre mätpunkter.
 
Däremot förvånas folk i allmänhet av japan-dippen i samband med WW2. Ofta går tankarna till Hiroshima och Nagasaki, men vid en koll ser vi att brandbombningen av Tokyo dödade fler. Framförallt tänker jag själv på bästa gråtfilmen Grave of the fireflies och att många nog svalt ihjäl eller dog av bristsjukdomar och parasiter i och med att det japanska samhället kollapsade.
 
Tittar vi på den här listan ser det dock inte ut som så många civila japaner dog i WW2 - blott 360 000 jämfört med t.ex. 10 000 000 i Kina och 6 000 000 i Sovjet. Motsvarande siffror för soldater är 1 700 000 (Japan), 3 500 000 (Kina) och 13 600 000 (Sovjet).
 
Kollar vi sovjetländerna Ryssland och Ukraina ser vi ett jävla genomslag främst för Ukraina, där WW2-dippen ser ännu värre ut än i Japan. Kina ser dock inte ut att påverkas så mycket av WW2. Däremot tycker jag mig ser att det Stora Språnget tar slut i mitten på sextiotalet. (Maos egenhändigt designade svältkatastrof med 15 till 40 miljoner dödsoffer.)
 

 
På aggregerad Sovjet-nivå ser vi dock inga spår av WW2, så vitt jag kan se (nedan). Däremot verkar Sovjetunionens fall ha lett till sämre hälsa, vilket jag nog varit inne på förr i samband med könsration; ryska män super ihjäl sig vilket ofta förklaras med någon slags normvakuum och mansrollsknas + givetvis sprit.
 
 

 
***
 
Men tillbaka till Japan. De dödstal vi ser i wiki-listan i direkt anslutning till kriget kanske inte är hela bilden. Kriget tog ju slut i och med Hiroshima och Nagasaki, och det är väl därefter som samhället är kollapsat och drabbat av Grave of the fireflies-mass-svält. Klipper från wikis tidsaxel, de sista händelserna under 1945:

6 augusti - USA fäller den första atombomben över Hiroshima, Japan.
8 augusti - Sovjet förklarar krig mot Japan.
9 augusti - USA fäller den andra atombomben över Nagasaki, Japan.
2 september - Japan undertecknar kapitulationen i Tokyobukten. Andra världskriget är slut.
 
Dödslistan som jag refererar till ovan "inkluderar stupade, mördade, dödade och saknade människor i andra världskriget", som jag då förmodar för Japans del tar slut den 2 september 1945. Dippen i Life expectancy i grafen ovan är 1945 (30,5 år, jämfört med 48,5 år 1935 och 82,7 år 2011). 1947 är life expectancy uppe på 51,7 år, vilket är högre än någonsin innan WW2.
 
***
 
Dödslistan jag referar till handlar om hela kriget. Det är känt att det gick bra för Japan i krigets inledningsskede, och det är först på slutet som det börjar skita sig. Kan det vara så att de japanska dödstalen är väldigt koncentrerade till krigets sista år?
 
Slaget om Iwo Jima utspelar sig i februari 1945; Okinawa i mars. "90 000−166 000 respektive 60 000−80 000 människor beräknas ha omkommit i Hiroshima och Nagasaki" skriver wiki; tar vi genomsnitt-siffran på dessa två händelser adderar det till 198 000 döda (främst civila förmodar jag), vilket är en mycket stor del (55%) av samtliga japanska civila dödsoffer. (WW2 utspelade sig så vitt jag vet mestadels inte på japanskt territorium, vilket så klart är positivt för de civila.) Nämnda brandbombning av Tokyo tycks ha varit mest intensiv i mars 1945. Vid Operation Meetinghouse 9de-10de mars 1945 dog 100 000 civila, om jag förstår saken rätt. The sickness.
 
Hur mycket genomslag på life expectancy får 300 000 döda civila i ett land som 1945 hade 71.998.000 invånare?
 
Jag gör en liten tidsserie över befolkningsutvecklingen, vilket visar att WW2 fanemig syns på en kurva i alla fall. Det är alltså folkmängd i miljontal.
 
Källa: Wiki.
 
Men hur life expectancy räknas ut, och hur dödlighet i olika åldersgrupper påverkar, det vet jag fan inte.
 
Däremot verkar det rimligt att massiva dödstal under ett år också förklarar en dipp i life expectancy samma år.
 
Rimligen!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar