Antropofagi

torsdag 5 april 2018

Uppföljning av narkotikaprediktion för 2017 - final

I första uppföljningen skrev Antropofagi:
"Så ska vi även kolla detta och detta på BRÅ:s statistik-sida när nyårsklockan klämtar - hur summerar egentligen 2017, svart på vitt?"
Det är nu tid att göra upp räkningen. Brå har precis hostat upp siffrorna:

Anmälda narkotikabrott var fler 2017 än 2016.

Brå menar att antalet anmälda narkotikabrott ökade med 11 procent 2017 jämfört med 2016. På tio år är ökningen 28 procent.

Mer dödligt våld 2017 än 2016 - all ökning inom gruppen män. (Gröna är totalt, gula är män, lila är kvinnor. Det är brottsoffrets kön det handlar om.)

Brå pekar också på att antalet konstaterade fall av dödligt våld ökade 2017 jämfört med 2016. Användningen av skjutvapen har ökat:
"År 2017 användes skjutvapen i 40 fall, vilket är 10 fall fler än föregående år. Resterande 73 fall begicks utan skjutvapen,vilket är 3 fall färre än 2016. Antalet konstaterade fall där skjutvapen har använts har ökat kontinuerligt sedan 2011 (undantaget 2016), från 17 fall 2011, till 40 fall 2017. Skjutvapen användes i 35 procent av de konstaterade fallen av dödligt våld 2017, vilket är 7 procentenheter högre än året innan, eller en ökning med 33 procent. Andelen konstaterade fall av dödligt våld där skjutvapen använts har ökat med 14 procentenheter (från 21 till 35 procent) sedan 2011."
Framförallt har Stockholm sett en ökning av dödligt våld:
"Av de 113 konstaterade fallen av dödligt våld 2017 härrör 85 fall från någon av de tre storstadsregionerna Stockholm, Väst och Syd. Det motsvarar 75 procent av samtliga fall under året, medan befolkningen i dessa tre regioner tillsammans utgjorde 63 procent av Sveriges befolkning 2017. Nivåerna i storstadsregionerna har legat mellan 68 procent och 75 procent under hela den redovisade perioden 2010–2017. I region Väst låg antalet fall av dödligt våld 2017 nästan på samma nivå jämfört med 2016 (+1 fall), medan antalet i Stockholm nästan fördubblades, från 26 till 50 fall."
Den ursprungliga prediktionen löd som sagt:
"Antalet gäng- och narkotikahandels-relaterade mord och skjutningar kommer att fortsätta att öka i Malmö, Göteborg och Stockholm under 2017. Om så inte blir fallet måste jag ifrågasätta min idé om att narkotikapolitiken leder till en spiral av våldsbrottslighet, eftersom narkotikamarknaden är illegal (vilket utesluter vanliga konfliktlösningsmekanismer) samt har en tydlig territoriell komponent. Uppföljningen bör väga in t.ex. polisorganisationens utveckling i en rimlig omfattning, eller andra tänkbara variabler som kan ha genomslag och som aktualiserar sig. 
Här kan min förutsägelse t.ex. falsifieras av att antalet mord minskar eller i alla fall inte ökar. Indikatorer för uppföljning: i) antal mord och skjutningar (källa: media samt BRÅ); omfattning av narkotikahandeln och marknadens utveckling (källa: media och BRÅ). Viss reservation för att tillförlitlig statistik kanske inte kommer gå att uppbåda redan i januari 2018. En preliminär uppföljning kan då göras utifrån magkänsla och tillgängliga siffror."
Jag kan konstatera att Brå-datan i alla fall inte motsäger mina prediktioner. Samtidigt kan jag bara åter konstatera att...
"Jag har gjort mig skyldig till sk. positive bias, i och med formuleringen av min prediktion. Jag har, i överförd bemärkelse, frågat efter observationer som verifierar min hypotes. Jag blir inte så mycket klokare av dessa nya men förväntade bevis. Jag borde ha formulerat en fråga för att försöka falsifiera min hypotes istället. Vad jag menar är att det finns gott om alternativa hypoteser, som också - eller bättre - förklarar min observation, dvs. ett fortsatt ökande antal skjutningar i kriminella miljöer. Vi observerar t.ex. en jämförelsevis snabbt ökande ojämlikhet, vilket är en annan hypotes för att förklara ökande våld

[...]

Antropofagis slutsats 1) är att komplexa samhällsfenomen självklart inte kan reducerat till enskilda konspirationsteorier av alexanderhuggs-karaktär. Liksom återinförandet av allmän värnplikt inte kommer överbrygga segregation och sociala klyftor, skulle inte en legalisering av narkotika i ett slag minska våldet i kriminella miljöer. Men jag vidhåller fan att det nog skulle göra sitt till!

Antropofagis slutsats 2) är att ställa upp bättre prediktioner, som man faktiskt lär sig något av. Att förutsäga en förväntad utveckling, och se den som ett stöd för en godtyckligt prioriterad hypotes, känns så här i efterhand mindre givande."
 Så, förhoppningsvis är CR-kalibreringen ett roligare upplägg - vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar